Voorbereiding

Een goede voorbereiding is belangrijk. Wil je meer weten over een optimale voorbereiding op Run for KiKa? Vind hier alle informatie die je nodig hebt. Vragen? Neem dan contact op met de organisatie via info@runforkika.nl.

Voeding

Voeding

Eten
Op het moment dat je aan de start staat van een training of tijdens Run for KiKa moet je lichaam beschikken over voldoende energie en bloedsuikers om de finish te halen. Eet maaltijden met een gezonde mix van koolhydraten, vetten en eiwitten. Daarnaast is het van belang te kiezen voor een juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen.

Drinken
Start een training of het hardloopevent Run for KiKa goed gehydrateerd. Drink een half uur voor de start 250 tot 500 ml en zorg ook dat je na afloop genoeg drinkt, tot enkele uren na de inspanning. Tip: drink bij trainingen langer dan een uur tussen de 125 en 250 ml per kwartier. Drink tijdens het lopen geregeld kleine hoeveelheden, geen grote volumes in één keer.

Training

Training

Een goede gedoseerde training is essentieel. Asics heeft een handige tool voor trainingsschema's op maat. Kijk na een paar trainingen hoe het gaat en pas eventueel je trainingsschema aan. Klik hier voor het eigen trainingsprogramma van Asics.

Kleding

Kleding

Er zijn veel hardlopers die het drie-lagen systeem toepassen. Zo kan het transpiratievocht beter afgevoerd worden via de verschillende lagen en blijft je huid droger tijdens het hardlopen. De eerste laag is onderkleding, een tweede laag een hardloopshirt (korte of lange mouw) en de derde laag een hardloopjack. Ook is een petje tegen de zon onmisbaar.

Een loszittende short of een korte of halflange tight zijn zeer geschikt. Deze broeken zijn licht van gewicht, vaak met thermisch materiaal aan de binnenkant, waardoor transpiratievocht sneller verdwijnt.

Schoenen
Zorg dat je op goede hardloopschoenen traint en geen sneakers! Goede hardloopschoenen hebben een goede ventilatie, demping en pasvorm en passen bij het gewicht en de stand van de voet. Tip: Koop hardloopschoenen aan het eind van de dag. Je voeten zijn aan het eind van de dag namelijk iets warmer en dikker.

Gouden tips

Gouden tips

Gouden hardloop-tips

  • Stel jezelf een doel
  • Train niet te hard en gebruik een passend trainingsschema
  • Loop op goede hardloopschoenen
  • Doe altijd een warming-up en cooling-down
  • Loop en train met plezier!